Industria Usoara
April 15, 2014 posted by admin

Top 3 mari ramuri din industria usoara romaneasca

Top 3 mari ramuri din industria usoara romaneasca

Ce este industria usoara? In primul rand, trebuie sa lamurim ce este industria. Aceasta este o ramura a economiei nationale, care cuprinde toate intreprinderile ce se ocupa cu producerea uneltelor de munca, cu extractia de materii prime, de materiale si combustibili, dar si cu prelucrarea ulterioara a tuturor produselor obtinute. In consecinta, putem spune ca industria este sectorul principal de productie al Romaniei, dar si al majoritarii tarilor europene si nord-americane.

Industria poate fi impartita in 2 mari categorii: industria grea, care are ca scop realizarea de mijloace de productie, si industria usoara, care realizeaza marfurile pentru consumul larg al populatiei.

Industria usoara in Romania

Atunci cand faci referire la industria usoara a unei tari, trebuie sa stii ca aceasta este un domeniu deosebit de complex si de eterogen, si ca acopera o varietate mare de produse.

In Romania, principalele ramuri ale industriei usoare sunt:

-          Produsele textile;

-          Articolele de imbracaminte;

-          Articolele de pielarie si incaltaminte.

Industria usoara in Romania este o industrie cu traditie atat prin faptul ca exporta diverse produse, dar si pentru ca este principalul angajator din industrie. In anul 2007, numarul mediu de salariati care lucrau in industria usoara reprezenta 1/3 din numarul mediu de salariati din industria prelucratoare.

In tara noastra, industria usoara este prezenta in toate zonele, insa cu toate acestea exista 4 puncte in care se observa o concentrare mai insemnata: in N-V-ul si N-E-ul tarii, dar si in Centru si, desigur, in Bucuresti. Aceste regiuni insumeaza un procent de 65% din totalul de intreprinderi din tara, si 58% din tot ce inseamna forta de munca in Romania.

Cu toate acestea, concurenta si-a intensificat activitatea, iar industria usoara a Romaniei a avut de suferit. Cand spunem concurenta, ne referim in special la China, care a reusit sa acapareze foarte mult piata de profil din intreaga Europa.

Industria usoara a Romaniei a reusit sa creasca si pe timp de criza

Toata lumea s-a confruntat din 2009 incoace cu efectele crizei financiare, care a prins in ghearele ei mai toate domeniile de activitate, mai putin industria usoara a Romaniei sau cel putin asa spun statisticile, unele statistici, parerile fiind impartite si la acest capitol.

Se pare ca industria usoara detinuta de antreprenorii romani, denumiti si “croitorii Europei”, a reusit sa devina mai competitiva in ciuda crizei mondiale. Cu toate ca forta de munca s-a redus, productia a reusit sa creasca de la 3.12 miliarde de euro la 4.13 miliarde de euro, aceasta suma reprezentand 3% din PIB. Din 2009 si pana in 2012, deci in 3 ani de zile, industria textila romaneasca a reusit sa creasca constant si sa aduca profit tarii.

Pentru ca lucrurile sa mearga din ce in ce mai bine cu industria usoara romaneasca, Guvernul ar trebui sa investeasca in organizare, dar si in participarea la evenimente internationale de mare anvergura. Faptul ca produsele romanesti  ale industriei usoare nu sunt atat de promovate in strainatate face ca producatorii romani sa nu poata comercializa in strainatate produsele sub marca proprie. In aceste conditii, sansa Romaniei a fost sa produca pentru altii, si a produs, reusind sa valorifice din plin aceasta posibilitate.

Reflectand la tendintele generale ale dezvoltarii economiei, se observa ca industria usoara din Romania dispune de posibilitati reale, care ii permit sa realizeze cu succes o reforma de structura si de perfectionare a mecanismelor economice ale tarii. Insa, pentru un succes real, inovatia este absolut necesara si in industria usoara, aceasta fiind considerata cheia succesului. Chiar daca produsele low-cost care au aparut pe piata, scoase de catre tarile in curs de dezvoltare, sunt destul de cautate, industria usoara a Europei, printre care si a Romaniei este inca la mare cautare, fiind competitiva atat datorita calitatii produselor, cat si a unor preturi accesibile in raport cu aceasta calitate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>